17 mrt 2014

De Ketonix!

De wat? De Ketonix is een apparaatje dat ketonen op de adem meet. Voor zover ik weet is het de eerste betaalbare 'breath-analyser' die verkrijgbaar is en hij wordt hier in Zweden geproduceerd door Moose AB! En ik heb 'm voor mijn verjaardag gekregen en ben er helemaal blij mee!

In een eerdere post op dit blog over voedingsketose kun je uitgebreid lezen wat dit is en waarom die lichamelijke toestand wellicht wenselijk is. Voor mij persoonlijk is het in elk geval de geprefereerde lichamelijke toestand! Als ik in ketose ben barst ik van de energie, kan ik helder denken, ben ik heel efficiënt in de dingen die ik gedaan wil hebben, voel ik fit en heb ik enorm zin om te bewegen, ben ik vrolijk, heb ik geen honger of snaai-zin en bovendien slaap ik als een roos! Bovendien is het haast onmogelijk aan te komen, althans, vet op te slaan in ketose. Spiermassa kan natuurlijk wel toenemen.
Ketonen zijn stoffen die de lever aanmaakt bij de vertering van vetten. Dit kunnen vetten uit voedsel zijn, of vrijgekomen vetten uit je vetcellen. Ketonen worden door de hersenen en spiercellen aangewend als energiebron. Sam Snyder zet heel mooi overzichtelijk de voordelen van een ketogeen dieet op een rijtje, met referenties (engels). Ketose is het woord voor de toestand van het lichaam wanneer de hoeveelheid ketonen in bloed verhoogd is. De details van vetverbranding en ketose zullen (in de toekomst) na te lezen zijn op de pagina "Vet Goed, Goed Vet!" onder het tabje bovenaan de pagina.
De ketonenmeter die ketonen in het bloed meet middels een vingerprik is mijns inziens de gouden standaard, bovenstaande meter heb ik ook en ketonen meten heb ik een tijd gedaan (hij kan ook glucose meten). De ketonen in het bloed geven je ware staat van ketose weer, dit zijn de ketonen die op dát moment beschikbaar zijn voor gebruik voor je cellen. Er zijn al heel lang urinestrips op de markt, Atkins raadde die al aan in zijn boek "The Diet Revolution" in 1972. Deze zijn echter vrij onbetrouwbaar. Ten eerste meten ze ketonen in urine, dit zijn dus de afvalproducten, de ketonen die je cellen niet gebruikt hebben. Ten tweede geeft het een meting over de afgelopen paar uur (sinds je laatste plas) en niet zozeer over het hier en nu. Ten derde is het probleem met urine dat de meting snel vertroebeld is door vervuilende andere producten en de variatie in concentratie. Als je veel drinkt is je urine verdund en meet je minder ketonen.
De Ketonix meet ook rest-ketonen want wat je uitademt hebben je cellen immers niet gebruikt. Maar hij meet wel je huidige toestand, het hier-en-nu, en je adem is ook niet zo gemakkelijk te verdunnen. Het grote voordeel is dat het een eenmalige investering is (van $99,90 welteverstaan) en je onbeperkt kunt meten, de hele dag door als je dat wilt, en je hoeft jezelf niet te prikken. Daar is ook wat voor te zeggen. De strips om je ketonen in bloed te meten zijn vrij duur, als je geluk hebt in Nederland €2,50 per stripje maar vaak genoeg duurder. Het bijhouden van je ketonen in bloed wordt dan al gauw een dure business. Daarom ben ik erg blij met m'n Ketonix! Gewoon even blazen en als het meezit kleurt het lichtje rood (zie foto)!

Oja, ik krijg helaas geen commissie whatsoever als je via de link in deze post de Ketonix bestelt, ik ben maar slechts een enthousiaste klant die er verder niets aan verdient. :) 

4 opmerkingen:

  1. Dank je voor de informatie. Als je adem stinkt,heb je dan teveel ketonen in je bloed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ten eerste, je adem kan op vele manieren onfris ruiken natuurlijk. Dat heeft niet per definitie met ketonen te maken. Maar de ketonen die meetbaar zijn met de meter die hierboven genoemd is, staan erom bekend dat ze naar aceton ruiken. Een aceton-achtige reuk op de adem wijst wel degelijk op ketose.

      Echter, de ketose die je met voeding bereikt (terwijl je bloedsuiker laag is, en je dus geen diabetes hebt) is nooit "teveel"! Ketose wordt vaak verward met de levensgevaarlijke toestand bij diabetici die keto-acidose wordt genoemd. Bij keto-acidose zijn zowel bloedsuiker als ketonen in het bloed torenhoog. Ketose is echter niet slecht voor je en ketonen heb je niet teveel in je bloed (itt glucose, wat je wel degelijk teveel in je bloed kunt hebben). Voor meer informatie over ketose, keto-acidose, dieet en meer, zie de site van de Epilepsie Vereniging Nederland.
      http://www.epilepsievereniging.nl/epilepsieplus/behandelingen/ketogeen-dieet/ketokennis/begrippen/#ketonen

      Wat betreft de geur kan ik je enigszins geruststellen, wanneer je lichaam aangepast raakt aan het verbranden van vet en verbruiken van deze ketonen als brandstof, wordt het er ook efficiënter in en dat betekent dat je minder ketonen als afval uitscheidt. Je zult dus minder in je urine of adem kunnen meten, en zelfs in het bloed wordt het minder omdat je lichaam ze zo efficiënt gebruikt. Als er minder ketonen worden uitgescheiden, vermindert/verdwijnt ook de aceton-lucht op je adem.

      Verwijderen
    2. Anoniem3/18/2014

      "wanneer je lichaam aangepast raakt: minder aceton op je adem" Wat het meten dan nog voor zin?

      Verwijderen
    3. Minder aceton is niet meteen géén aceton, maar wat ik hoor in elk geval niet zo ruikbaar meer. Maar dus nog wel meetbaar. Als de Ketonix groen geeft weet je dat er niet zo veel gebeurt op vetverbrandingsgebied. Met bloedwaarden net zo, onder de 0,5 is weinig ketonen, dit past bij een hoog koolhydratisch dieet. Alles daarboven is ketose. Ik ging na een weekje m'n best doen richting de 2,0 en zelfs 3,0 maar later zakte het terug tot tussen de 1,0 en 1,5 vanwege de aanpassing. Nog wel degelijk ketose dus, maar niet meer zulke hoge waarden. Geloof dat je dat bij Jimmy Moore ook terug ziet. Hopelijk verduidelijkt dit wat?

      Verwijderen